R1250GS LC 2018

Pro případné zájemce o tento nový model GS jsem sepsal tento článek, ve kterém jsou uvedeny rozdíly mezi jednotlivými verzemi boxerů vodou chlazených. R1250GS je moje čtvrté LC, postupně jsem měl verze z let 2013, 2015, 2017 a 2018. BMW během času postupně vychytávalo všechny mouchy, až velké GS dospělo téměř k dokonalosti.


 První verze R1200GS LC z roku 2013 trpěly spoustou větších i menších neduhů. Spojka špatně vypínala, zařazení jedničky byl často problém. Měla sklon se zavzdušnovat. Lehký setrvačník spolu s ostře nastaveným průběhem palivových map dělal pomalou jízdu dost nepříjemnou, výkon se špatně dávkoval. Nevhodné nastavení na dlouhé cestování. Řazení některých stupňů (především 2-3) při vyšších otáčkách nebylo jednoduché. Motor byl po mechanické stránce poměrně hlučný.
 Modely v roce 2014 dostaly větší setrvačník z adventure, motor získal klidnější chod. Bylo vyztuženo středové uložení řídítek, které se u prvního ročníku často ohýbalo. Vylepšena byla spojka, výrobce přidal systém řazení bez spojky Quickshift, který ve vyšších otáčkách umožnil rychlé a čisté zařazení rychlosti.
 
  V roce 2017 byl do převodovky přidán tlumící element, řazení je měkčí, tišší, v kombinaci s Quickshiftem perfektní. Motor i převodovka ztichly, ale typické cvrlikání a cvakání motoru zůstalo, motor byl stále výrazně hlučnější než starší, vzduchem chlazené modely. 

 R1250GS LC. Na první pohled nejsou zřejmé velké rozdíly, motor se však změnil hodně. Variabilní časování ventilů zvýšilo výkon i kroutící moment, motor je jemnější, s vyrovnanější křivkou. Ale pro ty co nesedí na motorce to nebude nijak zásadní rozdíl.


 Pro mě je nejpodstatnější změnou krásný mechanický projev motoru, sytý a čistý zvuk. U boxeru je kultivovanost chodu motoru důležitější než u řadových nebo V motorů, válce po stranách jsou slyšet za jízdy víc. Koncovka výfuku splňuje EURO 5, ale není nijak výrazně utlumená oproti starším modelům.
 
R1250GS má výrazně změněný tvar svodů výfuku, nezasahují tolik dopředu, jsou tak méně náchylné k poškození. Dle mého názoru vypadají líp. S tím souvisí i změna některých doplńků, jiné jsou kryty motoru a jiné jsou i spodní padací rámy. Horní padací rámy jsou stejné s modely po faceliftu od roku 2017. 

  Výrobce použil jiné brzdové třmeny (Hayes) pro přední brzdu, jiné jsou tak i brzdové destičky. Kotouče zůstaly stejné, od italského Bremba. Změnily se ventilky kol, jiná jsou i čidla tlaku vzduchu v pneumatikách. 
 
Pro mě je to také první GS bez klasických kruhových přístrojů. Nebyl jsem vůbec rád že už výrobce nedodává klasickou verzi. Nakonec, po pár tisících kilometrech s tabletem jsem docela spokojen. LCD je velice dobře čitelné, důležité údaje jsou velké, najednou lze zobrazit rychlost, čas, teplotu okolí. Nahoře pak lze mít volitelně průměrnou spotřebu, dojezd, stav paliva a další. Ale vždy jen jednu hodnotu. Vcelku použitelná je i možnost zobrazení základních pokynů z navigační aplikace od BMW v mobilu. Co se moc nepovedlo je nulování denních počítadel a průměrné spotřeby, dostupné až v hluboko v menu.