Zavazadla na motocyklu

kufry_na_motorku_.jpeg
Způsobů jak využít motocykl pro přepravu nejrůznějších potřeb na cesty je mnoho. Základní a nejčastější variantou jsou různé typy kufrů, umístěných po boku motocyklu, nebo za sedadlem spolujezdce (tzv. topcase).


  Kufry mohou byt buď pevné, vyrobené z hliníku, plastu, nebo měkké, vyrobené z textilních materiálů, více či méně odolných prodření a dešti.
   Doplňkově můžeme kufry nebo tašky umístit na nádrž motocyklu (tankbag), nebo po jejích stranách.
 Oba druhy zavazadlových prostorů mají své výhody i zápory. Hliníkové kufry jsou obvykle vodotěsné, umožňují navíc pohodlné uspořádání obsahu do sekcí. Nevýhodou je jejich vyšší hmotnost a trvale velké rozměry.
   Měkké zavazadlové prostory, tedy tašky jsou lehké, pokud nejsou naplno využity i menší než kufry. Obsah jejich útrob není tak náchylný k poškozeni na hrbatých cestách tak jako volně ten ložený v pevných kufrech. Nevěřili by jste jak bude vypadat paštika v alobalovém obalu a par rajčat po 2km hrbolaté polní cesty.  V tomto ohledu jsou tašky vůči nákladu mnohem přívětivější. Naopak řešením pro kufry může být systém krabiček a vnitřních tašek do kufrů. Ty zajistí menší pohyb obsahu a zabrání promíchani tekutin z oblečením či elektronikou.

  Nejběžnější kombinací je topcase nahoře plus dva postranní kufry (sidecase). Při volbě kufrů berte v potaz nejen jejich objem, ale i způsob jejich upevnění na motocykl a držáky. Liší se rychlostí a jednoduchostí, záleží na tom jak často plánujete kufry sundávat. Důležitý je materiál kufrů, pokud plánujete jezdit mimo asfalt, volte hliníkové, jsou odolné, neprasknou a daji se vyklepat. 

     Důležité je i zpracování drzaků, některé jsou připevněny rychlospojkami, upadnou pří prvním pádu. Nejlepší je klasika, kruhový průřez a klasické šrouby. Pokud výrobce motocyklu dodává i kufry, vyplatí se zvážit i tuto možnost, výhodou je obvykle dobře zpracování, možnost použití jednoho klíčku na zapalování i zavazadla. Nevýhodou bývá často šílená cena, kterou nespravedlní žádná výhoda.