VÍCE JAK 3600 DOPLŇKŮ A NÁHRADNÍCH DÍLŮ SKLADEM. EXPEDUJEME DENNĚ.

OEM koncovka Akrapovič BMW R1300GS

BMW nabízí řadu koncovek Akrapovič, vyrobenou exkluzivně jen pro přímý prodej přes BMW už dlouhou řadu let. Dříve se lišily jen v detailech (drobné rozdíly ve velikosti, logo HP apod.). V posledních letech už jsou OEM koncovky Akrapovič HP (BMW je nazývá také "sportovní tlumič výfuku") na první pohled jiné než ty, které koupíte přímo od výrobce výfuků. Často jsou dodávány spolu s novým motocyklem z výroby.

 Důvody pro koupi jiné než originální koncovky výfuku bývají různé. Vyšší výkon, jiný zvuk, hlasitost, vzhled, váha... Tyto vlastnosti a rozdíly se v poslední době mění. S příchodem nových emisních norem se mění i požadavky na homologaci tlumičů výfuku.
 U motorek je to především hlučnost. Už několik let nesmí mít vyjímatelný tzv. decibel killer, tak že není možné dodatečně zvýšit hlasitost. Dalším omezením jsou emise, s tím souvisí větší a hustší katalyzátor ve svodech, který už jako tlumič hluku funguje sám o sobě. Tak že ti, kteří vyžadují opravdu hlasitý projev motoru musí namontovat i jiné (nehomologované) svody bez katalyzátoru. Osobně toto považuju za zbytečné, okolí obtěžující a komplikované (STK). Zvláště u cestovních motorek, kde je často nutné poslouchat koncovku celé dny. 
  Spolu s vyšším tlumícím efektem katalyzátoru jde ruku v ruce nižší váha originálního tlumiče. Dříve se právě pro vyšší požadavky na tlumení musela použít poměrně složitá konstrukce komor, koncovka tak byla težká a často i velká. Výrobky alternativních výrobců (laděné výfuky) používají obvykle jako tlumící element vatu. V podstatě je to válec vycpaný vatou, jeho středem pak vede děrovaná roura. Při průchodu se zvukové vlny odráží od vaty, která je částečně pohlcuje a snižuje tak jejich intenzitu. Vatové koncovky bývají obvykle lehčí a menší než komorové. Toto se ale v poslední době také mění, tlumící efekt už má velký katalyzátor, tak že i u nové R1300GS je standartní koncovka v podstatě stejně těžká, jako ta od Akrapoviče. A v podstatě je i stejné konstrukce, průchozí trubka s množstvím otvorů po obvodu. Tak že i vliv na vlastnosti motoru bude minimální.

 Proč tedy vlastně sportovní koncovku chtít? Zbývá vzhled a zvuk. Ne jeho intenzita, ale charakter. A toto si myslím u Akrapoviče uvědomují a dávají si na něm opravdu záležet.
 Jaký tedy zvuk u nové R1300GS ve spojení s OEM Akrapovič koncovkou je? Lepší! Toto hodnocení je samozřejmě subjektivní záležitost, nicméně pokud mám popsat zvuk tak jak ho slyším já (testoval jsem v helmách Shoei Neotec a BMW System 7) bude to:

hlučnost - na podobné úrovni jako komorová koncovka, spolu se zahříváním motoru a svodů pak mírně hlasitější
charakter - Akrapovič má vícero nízkých basových frekvencí (toto se oproti dřívějším dobám změnilo), vyšší basy jsou pak slyšet zvláště nejpoužívanějších otáčkách (2500-5000) míň než u původní koncovky, za co jsem hodně rád, přišly mě občas docela obtěžující. Ve vyšších otáčkách nad 5000 je pak zvuk jadrnější, jsou více zřejmé oba válce, u originální se zvuk docela slévá do jednotvárného hukotu. Při plně otevřeném plynu je pak zvuk mnohem hezčí, neobtěžuje, ale těší.

Tolik moje dojmy, snad Vám pomůžou v rozhodování, zdali do této koncovky investovat.

 Vzhled je dobře patrný z fotografií:

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.