VÍCE JAK 3600 DOPLŇKŮ A NÁHRADNÍCH DÍLŮ SKLADEM. EXPEDUJEME DENNĚ.

Péče o řetěz

Péče o řetěz na motocyklu je zásadní pro bezpečnost, životnost a správnou funkci pohonu. Postup a zásady:

1. Pravidelné čištění:

  • Ideálně po každé delší jízdě v dešti, terénu nebo každých ~500–800 km.

  • Používej speciální čističe na řetěz (moto chain cleaner) nebo petrolej.

  • Kartáčem (např. Grunge Brush) důkladně očisti mezi články a kolem koleček, na konci opláchni vodou a osuši.

2. Pravidelné mazání:

  • Mazat po každém čištění, ideálně na ohřátý řetěz (po jízdě, není zatuhlý).

  • Používej kvalitní moto maziva (např. Motul, WD-40 Moto, Castrol, S100), pro offroad hustší spreje, pro silnici univerzální.

  • Mazej na vnitřní stranu dolní větve řetězu – otočením zadního kola, sprej nanášej v tenké vrstvě.

  • Po aplikaci nechej 5–20 min zaschnout před jízdou.

3. Pravidelná kontrola napnutí:

  • Řetěz by měl mít správnou vůli (typicky 2–3 cm ve středu spodní větve).

  • Měj kontrolu v manuálu pro konkrétní motocykl – příliš utažený = poškození ložisek, příliš volný = riziko přeskočení/ztráty.

4. Kontrola stavu:

  • Sleduj vytažení článků, rozetu a pastorek, ztrátu maziva, tvorbu rzi či ztuhnutí článků.

  • Poškozený, vytahaný nebo zrezlý řetěz co nejdříve vyměň!

5. Použití automatického mazače:

  • Pro cestovatele jsou vhodné automatické systémy (Scottoiler, CLS) – prodlužují intervaly údržby, šetří čas i peníze.

Scottoiler je automatický mazač řetězu na motocykl, který existuje ve dvou verzích – podtlakový systém (V-System) nebo elektronický (E-System).

Jak funguje Scottoiler V-System (podtlakový):

  • Systém je napojen na podtlak z motoru. Když motor běží, podtlak zvedne membránu a otevře ventil, který umožní přímý průtok oleje z nádržky na řetěz přes hadičku.

  • Rychlost kapání (dávkování oleje) lze jednoduše nastavit.

  • Olej kape na rozetu nebo přímo na řetěz, čímž dochází k průběžnému mazaní během jízdy.

  • Po vypnutí motoru se ventil automaticky uzavře a mazání se zastaví.

  • Žádná pumpa, systém neodebírá výkon motoru, podtlaková komora je zcela oddělená od řízení motoru.

  • Hlavní výhody: prodloužená životnost řetězu, úspora času a peněz, lepší čistota řetězu, není nutno mazat ručně.

Elektronický Scottoiler E-System:

  • Funguje na principu elektronicky ovládaného dávkování pomocí čidla (akcelerometr), který snímá pohyby motocyklu.

  • Olej se dávkuje podle aktuálních jízdních podmínek.

  • Nastavení a ovládání pomocí displeje, lze řídit průtok i během jízdy.

Scottoiler je vhodný zejména pro cestovatele, kteří chtějí mít řetěz stále správně namazaný s minimální údržbou a maximalizovat jeho životnost.

Vytvořil Shoptet | Design Shoptak.cz.