VÍCE JAK 3600 DOPLŇKŮ A NÁHRADNÍCH DÍLŮ SKLADEM. EXPEDUJEME DENNĚ.

Jaké jsou rozdíly mezi modely F850GS, F750GS a F800GS z let 2018-2025?

V tomto období (2018–2025) je v označení těchto modelů zmatek, protože BMW změnilo logiku číslování. Nejdůležitější je pochopit, že staré F800GS (vyráběné do roku 2017) v roce 2018 zmizelo a označení "F800GS" se vrátilo až v roce 2024, ale s úplně jinou rolí.

Zde je přehledné vysvětlení rozdílů rozdělené do dvou časových období.


1. Období 2018 – 2023 (Nová platforma 853 ccm)

V roce 2018 přišla zcela nová generace motorů (řadový dvouválec místo starého rotaxu, nádrž se přesunula ze zadní části na klasické místo před řidiče). Nabídka se rozdělila na dva modely:

  • BMW F750GS = Silniční, vstupní model (nástupce staré F700GS).

  • BMW F850GS = Terénní, výkonnější model (nástupce staré F800GS).

  • Poznámka: Model F800GS se v těchto letech nevyráběl.

Vlastnost F750GS (Silniční univerzál) F850GS (Adventure/Offroad)
Motor Stejný motor 853 ccm, ale podladěný. Stejný motor 853 ccm, plný výkon.
Výkon 57 kW (77 k) / 83 Nm 70 kW (95 k) / 92 Nm
Přední kolo 19" lité kolo (lepší na silnici). 21" drátěné kolo (do terénu).
Přední vidlice Klasická teleskopická vidlice (levnější). USD vidlice (zlatá, tužší, lepší vedení).
Výška sedla Nižší (815 mm) – vhodné pro menší postavy. Vyšší (860 mm) – vysoká světlá výška.
Určení Dojíždění, cestování po asfaltu, začátečníci. Cestovní enduro, polní cesty, expedice.

 

2. Období 2024 – 2025 (Modernizace na 900 ccm)

Pro rok 2024 BMW opět změnilo motory (zvětšený objem na 895 ccm) a přejmenovalo modely. Zde nastává největší zmatek pro kupující:

  • F750GS  se změnilo na novou F800GS (rok 2024+).

  • F850GS  se změnilo na novou F900GS (rok 2024+).

Co je tedy "nová" F800GS (2024+)?

Ačkoliv se jmenuje F800GS, není to přímý nástupce "offroadové" F850GS. Je to nástupce silniční F750GS.

  • Výkon: Zvedl se na 64 kW (87 k).

  • Charakter: Stále má 19" lité přední kolo a nižší podvozek, stejně jako měla dříve F750GS.

  • Výbava: Má bohatší standardní výbavu (TFT displej, vyhřívané rukojeti) než mívala F750GS.

Jak je to s kompatibilitou dílů?

Tohle je častý oříšek. Klíčem k pochopení kompatibility je to, co jsme si řekli výše: Nová F800GS (2024+) je technicky přímý nástupce modelu F750GS, nikoliv F850GS.

To znamená, že pokud hledáte díly, které budou pasovat na novou F800GS, mnohem větší šanci na úspěch máte s díly z F750GS. S modelem F850GS je kompatibilita horší kvůli jeho odlišné stavbě (vyšší podvozek, jiné plasty).

Zde je podrobný rozpis toho, co z rodiny "850" pasuje na novou F800GS (2024+):

1. Padací rámy (Crash bars)

  • Spodní rámy (motor): ANO, většinou pasují.

    • Motorový blok je zvenku tvarově téměř shodný. Většina výrobců (SW-Motech, Outback Motortek, Wunderlich) uvádí stejné spodní rámy pro F750GS, F850GS i novou F800GS.

  • Horní rámy (nádrž/kapoty): NE (s velkým rizikem).

    • Nová F800GS má mírně odlišné boční plasty než stará F850GS. Horní rámy určené pro širokou F850GS (která má jinou vidlici a širší postoj) by na nové F800GS mohly vypadat odstátě nebo by nepasovaly úchyty pod zobákem.

    • Tip: Pokud máte horní rámy z F750GS, je šance na pasování vyšší.

2. Karoserie a plasty

    • Plasty nádrže a kapotáže: NE.

      • Tvary se změnily. I když to na první pohled vypadá podobně, úchyty a prolisy jsou jiné. Zejména F850GS má "ramena" (plasty kolem chladiče) širší.

    • Přední štítek (Plexi): ANO, ale...

3. Řídítka a ergonomie

  • Řídítka: NE (přímo).

    • F850GS má řídítka jiného tvaru (jsou vyšší a širší) než F750GS/F800GS. Průměr trubky (uprostřed 28mm, na koncích 22mm) je sice stejný, ale pokud byste tam dali řídítka z 850ky, můžete mít problém s délkou lanek a brzdových hadic, protože F800GS je stavěná na nižší řídítka.

  • Páčky (brzda/spojka): ANO.

    • Jsou shodné napříč modely F750/850/900.

  • Stupačky: ANO.

    • Úchyty jsou stejné. Pokud máte rozšířené enduro stupačky z F850GS, na novou F800GS půjdou.

4. Kufry a nosiče

  • Vario kufry (plastové): ANO.

    • Pokud máte Vario kufry z F850GS (černé nebo šedé s pákovým mechanismem), pasují i na novou F800GS, protože podsedlový rám a úchyty se nezměnily.

  • Hliníkové kufry: POZOR.

    • Pokud máte trubkový nosič z F850GS Adventure, teoreticky jde namontovat, ale F800GS na to není primárně designovaná (má výfuk o něco níže/jinak než verze Adventure). Standardní nosiče pro Vario kufry jsou jistota.

5. Kryt motoru (Skid plate)

  • Spodní plech pod motor: ANO, s výhradou.

    • Plastový kryt (nebo hliníkový enduro kryt) z F850GS pasuje na motor, ALE budete pravděpodobně potřebovat montážní sadu (držák).

    • F850GS měla specifický montážní držák na rámu už z výroby, zatímco silniční modely (F750/F800) ho často nemají a musí se dokoupit "mounting kit".

Shrnutí – co bezpečně koupit?

Pokud v kategorii vidíte díl s popiskem "Pro BMW F850GS (2018-2023)":

  • Kupte: Kufry, stupačky, páčky, spodní kryt motoru (s montážní sadou), zrcátka.

  • Nekupujte: Horní padací rámy, plasty, sedla (F850 má jiné sedlo než F750/F800 - resp. pasuje do zámku, ale vznikne mezera u nádrže nebo nesedí výška), řídítka.

Máte vyhlídnutý nějaký konkrétní doplněk (např. značku padacích rámů), u kterého si nejste jistý? Můžeme to zkusit ověřit podle čísla dílu.

Vytvořil Shoptet | Design Shoptak.cz.