Jaké jsou rozdíly mezi modely F850GS, F750GS a F800GS z let 2018-2025?
V tomto období (2018–2025) je v označení těchto modelů zmatek, protože BMW změnilo logiku číslování. Nejdůležitější je pochopit, že staré F800GS (vyráběné do roku 2017) v roce 2018 zmizelo a označení "F800GS" se vrátilo až v roce 2024, ale s úplně jinou rolí.
Zde je přehledné vysvětlení rozdílů rozdělené do dvou časových období.
1. Období 2018 – 2023 (Nová platforma 853 ccm)
V roce 2018 přišla zcela nová generace motorů (řadový dvouválec místo starého rotaxu, nádrž se přesunula ze zadní části na klasické místo před řidiče). Nabídka se rozdělila na dva modely:
-
BMW F750GS = Silniční, vstupní model (nástupce staré F700GS).
-
BMW F850GS = Terénní, výkonnější model (nástupce staré F800GS).
-
Poznámka: Model F800GS se v těchto letech nevyráběl.
| Vlastnost | F750GS (Silniční univerzál) | F850GS (Adventure/Offroad) |
| Motor | Stejný motor 853 ccm, ale podladěný. | Stejný motor 853 ccm, plný výkon. |
| Výkon | 57 kW (77 k) / 83 Nm | 70 kW (95 k) / 92 Nm |
| Přední kolo | 19" lité kolo (lepší na silnici). | 21" drátěné kolo (do terénu). |
| Přední vidlice | Klasická teleskopická vidlice (levnější). | USD vidlice (zlatá, tužší, lepší vedení). |
| Výška sedla | Nižší (815 mm) – vhodné pro menší postavy. | Vyšší (860 mm) – vysoká světlá výška. |
| Určení | Dojíždění, cestování po asfaltu, začátečníci. | Cestovní enduro, polní cesty, expedice. |
2. Období 2024 – 2025 (Modernizace na 900 ccm)
Pro rok 2024 BMW opět změnilo motory (zvětšený objem na 895 ccm) a přejmenovalo modely. Zde nastává největší zmatek pro kupující:
-
F750GS se změnilo na novou F800GS (rok 2024+).
-
F850GS se změnilo na novou F900GS (rok 2024+).
Co je tedy "nová" F800GS (2024+)?
Ačkoliv se jmenuje F800GS, není to přímý nástupce "offroadové" F850GS. Je to nástupce silniční F750GS.
-
Výkon: Zvedl se na 64 kW (87 k).
-
Charakter: Stále má 19" lité přední kolo a nižší podvozek, stejně jako měla dříve F750GS.
-
Výbava: Má bohatší standardní výbavu (TFT displej, vyhřívané rukojeti) než mívala F750GS.
Jak je to s kompatibilitou dílů?
Tohle je častý oříšek. Klíčem k pochopení kompatibility je to, co jsme si řekli výše: Nová F800GS (2024+) je technicky přímý nástupce modelu F750GS, nikoliv F850GS.
To znamená, že pokud hledáte díly, které budou pasovat na novou F800GS, mnohem větší šanci na úspěch máte s díly z F750GS. S modelem F850GS je kompatibilita horší kvůli jeho odlišné stavbě (vyšší podvozek, jiné plasty).
Zde je podrobný rozpis toho, co z rodiny "850" pasuje na novou F800GS (2024+):
1. Padací rámy (Crash bars)
-
Spodní rámy (motor): ANO, většinou pasují.
-
Motorový blok je zvenku tvarově téměř shodný. Většina výrobců (SW-Motech, Outback Motortek, Wunderlich) uvádí stejné spodní rámy pro F750GS, F850GS i novou F800GS.
-
-
Horní rámy (nádrž/kapoty): NE (s velkým rizikem).
-
Nová F800GS má mírně odlišné boční plasty než stará F850GS. Horní rámy určené pro širokou F850GS (která má jinou vidlici a širší postoj) by na nové F800GS mohly vypadat odstátě nebo by nepasovaly úchyty pod zobákem.
-
Tip: Pokud máte horní rámy z F750GS, je šance na pasování vyšší.
-
2. Karoserie a plasty
-
Plasty nádrže a kapotáže: NE.
-
Tvary se změnily. I když to na první pohled vypadá podobně, úchyty a prolisy jsou jiné. Zejména F850GS má "ramena" (plasty kolem chladiče) širší.
-
-
Přední štítek (Plexi): ANO, ale...
-
Rozteč šroubů na mechanismu plexi se u řady F750/850/800 (2018+) liší dle použitého držáku, ale ten lze namontontovat napříč modely Držák plexi F750GS / F850GS / F800GS
-
F850GS mělo v základu vyšší plexi než F750GS/F800GS, ale pokud chcete na novou F800GS dát plexi z F850GS (např. touring), mechanicky tam půjde, jen je potřeba koupit i držák Držák plexi F750GS / F850GS / F800GS.
- na všechny modely lze namontovat i Nastavitelný držák plexi F850GS
-
3. Řídítka a ergonomie
-
Řídítka: NE (přímo).
-
F850GS má řídítka jiného tvaru (jsou vyšší a širší) než F750GS/F800GS. Průměr trubky (uprostřed 28mm, na koncích 22mm) je sice stejný, ale pokud byste tam dali řídítka z 850ky, můžete mít problém s délkou lanek a brzdových hadic, protože F800GS je stavěná na nižší řídítka.
-
-
Páčky (brzda/spojka): ANO.
-
Jsou shodné napříč modely F750/850/900.
-
-
Stupačky: ANO.
-
Úchyty jsou stejné. Pokud máte rozšířené enduro stupačky z F850GS, na novou F800GS půjdou.
-
4. Kufry a nosiče
-
Vario kufry (plastové): ANO.
-
Pokud máte Vario kufry z F850GS (černé nebo šedé s pákovým mechanismem), pasují i na novou F800GS, protože podsedlový rám a úchyty se nezměnily.
-
-
Hliníkové kufry: POZOR.
-
Pokud máte trubkový nosič z F850GS Adventure, teoreticky jde namontovat, ale F800GS na to není primárně designovaná (má výfuk o něco níže/jinak než verze Adventure). Standardní nosiče pro Vario kufry jsou jistota.
-
5. Kryt motoru (Skid plate)
-
Spodní plech pod motor: ANO, s výhradou.
-
Plastový kryt (nebo hliníkový enduro kryt) z F850GS pasuje na motor, ALE budete pravděpodobně potřebovat montážní sadu (držák).
-
F850GS měla specifický montážní držák na rámu už z výroby, zatímco silniční modely (F750/F800) ho často nemají a musí se dokoupit "mounting kit".
-
Shrnutí – co bezpečně koupit?
Pokud v kategorii vidíte díl s popiskem "Pro BMW F850GS (2018-2023)":
-
✅ Kupte: Kufry, stupačky, páčky, spodní kryt motoru (s montážní sadou), zrcátka.
-
❌ Nekupujte: Horní padací rámy, plasty, sedla (F850 má jiné sedlo než F750/F800 - resp. pasuje do zámku, ale vznikne mezera u nádrže nebo nesedí výška), řídítka.
Máte vyhlídnutý nějaký konkrétní doplněk (např. značku padacích rámů), u kterého si nejste jistý? Můžeme to zkusit ověřit podle čísla dílu.
