BMW R1200GS LC / R1250GS servisní intervaly
Seznam servisních úkonů pro motocykly BMW R1200GS LC vyráběné od roku 2013 a výrobcem doporučené typy olejů, filtrů, zapalovacích svíček. Typy náhradních dílů a provozních kapalin jsou zároveň odkazy na výrobky v e-shopu. Obvykle máme všechny běžné výrobky skladem.
Všechny filtry, svíčky, těsnění, oleje i všechna potřebná tesnění najdete v kategorii: Servis R1200GS LC
| Model | BMW R1200GS LC | BMW R1250GS LC |
| Zapalovací svíčky | NGK LMAR8D 12128532942 | NGK LMAR8AI-10 12128560811 |
| Motorový olej: | 4litry SAE 5W-40 API SL | 4litry SAE 5W-40 API SL |
| Olejový filtr: | 11427721779 | 11427721779 |
| Olej koncového převodu: | 180ml 75W-90 API GL-5 | 180ml 75W-90 API GL-5 |
| Vzduchový filtr: | 13727726799 | BMW 13727726799 |
| Brzdová kapalina: | BMW DOT4 83132445461 | BMW DOT4 83132445461 |
| Vůle ventilů (sací): | 0.10-0.17mm | |
| Vůle ventilů (výfukový): | 0.34-0.41mm | |
| Tlak v pneumatikách vpředu/vzadu: | 2,5 / 2,9 bar | 2,5 / 2,9 bar |
| Interval | 1000km |
| Výměna motorového oleje a filtru | 4litry SAE 5W-40 API SL filtr 11427721779 |
| Výměna oleje koncového převodu | 180ml 75W-90 API GL-5 |
| Seřízení ložiska hlavy řízení | |
| Kontrola hladin brzdové kapaliny | BMW DOT4 83132445461 |
| Kontrola hladiny chladicí kapaliny | |
| Kontrola ráfků a napnutí paprsků, seřízení v případě potřeby |
| Interval | 10,000 km a pak 30,000 km / 50,000 km: |
| Výměna motorového oleje a filtru | 4litry SAE 5W-40 API SL filtr 11427721779 |
| Kontrola, případně seřízení vůle ventilů | |
| Kontrola vzduchového filtru | BMW 13727726799 |
| Vizuální kontrola brzdové potrubí, brzdové hadice a spoje | |
| Kontrola předních a zadních brzdových destiček, kotoučů | |
| Výměna brzdové kapaliny přední a zadní brzdy | BMW DOT4 83132445461 |
| Vizuální kontrola hydraulického systému spojky | Hydraulický olej Vitamol V10 |
| Kontrola / dotažení hadicových spon | |
| Kontrola hladiny chladicí kapaliny | |
| Kontrola zadního ložiska kola | |
| Kontrola ložiska vidlice, nastavení v případě potřeby | |
| Paprsková kola: kontrola ráfků, náboje a napnutí drátů |
| Interval | 20,000 km a pak 40,000 km / 60,000 km: |
| Výměna motorového oleje a filtru | 4litry SAE 5W-40 API SL filtr 11427721779 |
| Utažení hlavy válců | |
| Kontrola, případně seřízení vůle ventilů | |
| Výměna zapalovacích svíček | NGK LMAR8D 12128532942 / NGK LMAR8AI-10 12128560811 |
| Výměna vzduchového filtru | BMW 13727726799 |
| Výměna oleje koncového převodu | 180ml 75W-90 API GL-5 |
| Kontrola předních a zadních brzdových destiček, kotoučů | |
| Výměna brzdové kapaliny, přední i zadní brzdy | BMW DOT4 83132445461 |
| Vizuální kontrola hydraulického systému spojky | Hydraulický olej Vitamol V10 |
| Kontrola hladiny chladicí kapaliny | BMW DOT4 83132445461 |
| Kontrola ložiska zadního kola | |
| Kontrola ložiska ramene zadního kola | |
| Paprsková kola: kontrola ráfků, náboje a napnutí drátů |
Postup výměny oleje na BMW R1250GS:
-
Připravte si potřebné díly a nářadí:
-
4 litry motorového oleje SAE 5W-40 API SL
-
Olejový filtr BMW 11427721779
-
Klíč na olejový filtr
-
Záchytnou nádobu na starý olej
-
Nové těsnění pod výpustnou šroubku oleje
-
-
Zahřejte motor pár minut jízdou nebo chodem na volnoběh. Olej bude teplejší, lépe vyteče a odvede nečistoty.
-
Postavte motocykl na stojan a zkontrolujte, že je stabilní.
-
Odšroubujte výpustný šroub sumpu motoru (pod motorovým blokem) a nechte olej úplně vytéct do připravené nádoby.
-
Odzavřete a vyměňte olejový filtr – pomocí klíče na filtry našroubujte nový filtr na určené místo (vždy lehce potřete těsnění filtru čerstvým olejem).
-
Očistěte oblast výpustného šroubu a zkontrolujte těsnění, případně vyměňte.
-
Zašroubujte výpustný šroub zpět (doporučený utahovací moment najdete v manuálu motocyklu, obvykle cca 32 Nm).
-
Doplňte nový olej – přes hrdlo u motoru nalijte 4 litry nové náplně.
-
Nastartujte motor na pár minut, vypněte a zkontrolujte hladinu oleje (případně doplňte dle kontrolní rysky).
-
Zkontrolujte těsnost všech spojů – sledujte, zda nikde neuniká olej.
-
Ekologicky zlikvidujte starý olej a filtr v souladu s předpisy.
Konkrétní postup výměny vzduchového filtru:
-
Postavte motocykl na centrální stojan.
-
Odstraňte sedlo.
-
Demontujte středový plastový kryt (panel mezi sedlem a nádrží) – uvolněte 4 šrouby Torx T25 (2 za sedlem, 2 u řídítek) a případně 1 šroub Torx T30 u horní části panelu.
-
Sejměte středový kryt – nyní bude přístupný vzduchový box.
-
Odšroubujte víko airboxu (vzduchového filtru) – opět 4x Torx T25.
-
Opatrně vyjměte víko airboxu a vzduchový filtr.
-
Vyčistěte airbox – vnitřek otřete suchým hadříkem, případně vysajte drobné nečistoty.
-
Vložte nový vzduchový filtr (BMW 13727726799), dbejte na správné usazení gumového těsnění do drážky boxu.
-
Vložte zpět kryt filtru, přišroubujte 4 šrouby Torx.
-
Nasaďte středový kryt panelu a sedlo zpět.
-
Doporučený interval: každých 20 000 km nebo při výrazném znečištění (prachová prostředí).
-
Typ filtru: BMW 13727726799 / alternativní K&N/HifloFiltro.
Doba práce cca 15 minut, bez speciálního nářadí - postačí sada Torx T25/T30 a plochý hadřík.
Postup výměny brzdové kapaliny:
-
Připravte si: brzdovou kapalinu DOT4, průhlednou hadičku, nádobu na starou kapalinu a klíč na odvzdušňovák.
-
Zakryjte lakované díly kolem nádobek, kapalina je agresivní a může poškodit lak.
-
Otevřete víčko brzdové nádobky (přední/zadní brzdy podle toho, co měníte).
-
Odsajte starou kapalinu ze zásobníku, např. stříkačkou – NESMÍTE úplně vyprázdnit, aby se do systému nedostal vzduch.
-
Nalijte novou kapalinu DOT4 do zásobníku.
-
Nasaďte hadičku na odvzdušňovací ventil třmenu a její druhý konec ponořte do nádoby se starou kapalinou.
-
Povolte odvzdušňovací ventil o 1/2 otáčky.
-
Pumpujte brzdovou páčkou – při stlačení páčky krátce povolte odvzdušňovací ventil, stará kapalina vyteče hadičkou ven. Při držení páčky ventil zavřete, poté páčku pusťte. Opakujte (doplňujte kapalinu v nádobce!), dokud nevytéká pouze čistá nová kapalina bez bublin.
-
Dotáhněte ventil, očistěte oblast a zavřete nádobku brzd nové kapalině.
-
Totéž opakujte pro zadní brzdu.
Pozor:
-
U motocyklů s ABS je vhodné systém nechat čas od času odvzdušnit v servisu (včetně ABS modulu).
-
Pracujte pečlivě, kapalinu nikdy nemíchejte s jiným typem než DOT4.
Postup výměny zapalovacích svíček:
-
Připravte nové svíčky – pro R1250GS typ NGK LMAR8AI-10, pro R1200GS LC NGK LMAR8D-J.
-
Demontujte boční plasty a případně crashbary (pro lepší přístup ke svíčkám).
-
Vyjměte vzduchový filtr a airbox, abyste měli dostatek místa.
-
Sejměte zapalovací cívku – použijte speciální vytahovák na fajfku (pokud není, opatrně vytáhněte rukou nebo pomocí špagátu).
-
Pomocí klíče 14 mm deep socket vyšroubujte starou svíčku.
-
Zkontrolujte závit a případně vyfoukněte nečistoty kolem otvoru.
-
Našroubujte novou svíčku rukou – dbejte na lehký chod, aby nedošlo k poškození závitu.
-
Dotáhněte svíčku momentem 12 Nm.
-
Nasaďte zpět zapalovací cívku a vše smontujte.
-
Postup platí pro oba válce, každý válec má 1 svíčku (u starších modelů 2).
-
Doporučovaný interval výměny: každých 20 000 km.
Postup výměny oleje v koncovém převodu (kardanu):
-
Připravte si: 180 ml převodového oleje 75W-90 API GL-5, imbusový klíč 8 mm, klíč 19 mm, nádobu na starý olej, momentový klíč.
-
Zahřejte motocykl krátkou jízdou – olej bude teplejší a lépe vyteče.
-
Postavte motocykl na centrální stojan a zajistěte ho.
-
Povolte horní plnicí šroub na kardanu pomocí imbusu 8 mm.
-
Pod kardan umístěte nádobku na starý olej.
-
Povolte spodní vypouštěcí šroub (klíč 19 mm) – olej začne vytékat. Nechte jej pořádně vykapat (cca 5–10 minut).
-
Očistěte šroub a dosedací plochy, zkontrolujte těsnění (v případě potřeby vyměňte).
-
Zašroubujte vypouštěcí šroub zpět, dotáhněte momentovým klíčem na 30 Nm.
-
Nalijte nový převodový olej (180 ml) do hrdla – použijte injekční stříkačku nebo hadičku pro přesné dávkování.
-
Zašroubujte plnicí šroub, dotáhněte momentem 30 Nm.
-
Očistěte případné zbytky oleje kolem šroubů, zkontrolujte těsnost.
-
Doporučená intervaly: poprvé po 1 000 km (záběh), poté každých 20 000 km nebo jednou za 2 roky.
-
Olej: 75W-90 API GL-5 nebo originál BMW Hypoid Axle Oil G3.
