Kufry na BMW R1200GS / R1250GS LC
Kufr na BMW GS: Příprava, šířka a typy držáků
Pro BMW R 1250 GS je velkou výhodou kvalitní příprava na montáž **držáků bočních kufrů** již z výroby. Díky vhodnému umístění montážních bodů a tuhé konstrukci jsou pak sady kufrů na motorce pevně ukotveny, nechvějí se ani neohýbají.
Velkou výhodou je i úzká stavba zadní části motorky. Šířka samotných držáků je jen okolo 55 cm. S kufry se pak dostanete na celkovou šířku **okolo 100–105 cm**, což je srovnatelné nebo menší než šířka řídítek s blastry. To usnadňuje manipulaci, průjezd mezi auty a zlepšuje aerodynamiku, čímž se minimalizují sklony k vlnění ve vysokých rychlostech.
Držáky topcase: Plast versus ocel
R 1200 GS / R 1250 GS mají držák topcase kombinovaný s madly pro spolujezdce, a to ve dvou provedeních:
- **Plastový držák (Standardní GS):** Je méně tuhý a je přizpůsobený pro plastový topcase Vario. Jeho nevýhodou je nemožnost namontovat originální hliníkový topcase.
- **Ocelový držák (Adventure verze):** Má vysokou tuhost a je standardně ve výbavě verze Adventure. Vypadá jako na spodní fotografii a originální hliníkový topcase se montuje přímo na něj, bez nutnosti další plotny. Výhodou je i možnost nastavení vložek kufru na klíč od zapalování.

Hliníkové kufry: Opravitelnost a volba konstrukce
Hliníkové kufry jsou nejoblíbenější díky své robustnosti a **snadné opravitelnosti** i v polních podmínkách. Zatímco plastové kufry po pádech praskají, hliníkové lze obvykle vyklepat do přijatelného tvaru pomocí nářadí či kamenů ležících u cesty.
Ideální jsou celosvařované modely, ale i **nýtované kufry** obvykle vydrží všechny běžné pády. Nejběžnější kombinací je topcase a dva postranní kufry (sidecase).


Konstrukce hliníkových kufrů bývá dvojí:
- **Víko s těsněním po obvodu:** Výhodou je vstup bez zúžení. Nevýhodou je nižší tuhost kufru a riziko vniknutí vody při špatně dosednutém víku. *(Příklad: Kufr BMW, Quro, Touratech)* - Kufry s tenkým lemem.
- **Víko s přesahem:** Víko má přesah se zúžením vstupního otvoru. Nevýhodou jsou přesahy, které mohou zavazet při plnění kufru. *(Příklad: Kufr SW Motech, Givi)* - Kufry s lemem širokým.
Pevné držáky a puky
Kufry musí být k motocyklu připevněny kvalitními držáky. Za nejlepší považujeme ty vyrobené z trubek kruhového průřezu o průměru **18 mm** a bez jakýchkoliv rychlospojek. Takové držáky jsou dostatečně tuhé, aby odolaly většině pádů.
Jako propojovací článek doporučujeme použít klasické **puky**, což je velmi pevné a odolné řešení. Menší nevýhodou je mírné zmenšení vnitřního prostoru kufrů, jelikož jsou v nich umístěny matice, kterými se spojení s držáky uvolní.

Brašny versus Kufry: Srovnání pro off-road

Měkké zavazadlové prostory (tašky) jsou lehké a pokud nejsou naplno využity, jsou i menší než kufry. Obsah v nich není tak náchylný k poškození na hrbolatých cestách jako volně ložený náklad v pevných kufrech. Nevěřili byste, jak bude vypadat paštika v alobalovém obalu a pár rajčat po 2 km hrbolaté polní cesty. V tomto ohledu jsou tašky vůči nákladu mnohem přívětivější.
Naopak řešením pro kufry může být systém krabiček a vnitřních tašek do kufrů. Ty zajistí menší pohyb obsahu a zabrání promíchání tekutin s oblečením či elektronikou.
Váha brašen je ve srovnání s kufry zanedbatelná (úspora až 10 kg). Další výhodou pro ovládání motorky je menší rozměr brašen a schopnost přizpůsobit svou velikost obsahu. Brašny nepřekáží, když nejsou plné, a zbytek obsahu v nich nepoletuje, když se prostor uvolní.
Zvlášť pro slabší stroje je vhodný nižší aerodynamický odpor a větší stabilita ve vyšších rychlostech. Lehké motorky s méně tuhým rámem se mohou nekontrolovaně rozkmitat už okolo 100 km/h; brašny tento efekt potlačují. Potěší i nižší spotřeba paliva.
**Nevýhody brašen:** Nízký komfort balení, nutnost dokonalého uzavření pro vodotěsnost, bortění tvaru bez obsahu. Největší nevýhodou je nízká odolnost vůči odcizení (rozříznout měkkou stěnu není problém). Cenné věci je nutné mít neustále s sebou. Při pádu může dojít k poškození nákladu.
Brašny (textilní)
Vhodné do terénu, pro menší množství věcí, pro slabší a lehčí motorky.
- + Plusy: Nízká váha, menší velikost, přizpůsobivost obsahu.
- – Minusy: Nízké zabezpečení, menší kapacita, nízký komfort balení.
Kufry (pevné)
Ideální na silnici, komfort na cestách (více věcí), pro silnější motocykly s dobrými jízdními vlastnostmi.
- + Plusy: Luxusní balení, organizace, bezpečnost, velká kapacita.
- – Minusy: Vysoká váha, velké rozměry (nebezpečné pro nohy jezdce), horší dynamika.
