VÍCE JAK 3600 DOPLŇKŮ A NÁHRADNÍCH DÍLŮ SKLADEM. EXPEDUJEME DENNĚ.

Kufry na BMW R1200GS / R1250GS LC

Jaké kufry zvolit pro Vaše GS? Velkou výhodou je kvalitní příprava na montáž držáků bočních kufrů, kterou R 1250 GS již z výroby má. Tedy montážní body, na které lze nosiče namontovat. Díky jejich vhodnému umístění a tuhé konstrukci je pak sada kufrů na motorce pevně ukotvena, nechvěje se ani neohýbá. Velkou výhodou je i úzká stavba zadní části motorky, úzké pak jsou i držáky kufrů. Jejich šířka je okolo 55cm, i z kufry se pak dostanete na celkovou šířku okolo 100 - 105cm, což je méně šířka řídítek s blastry. Usnadňuje to pak manipulaci s motorkou, průjezd mezi auty a v neposlední řadě zlepšuje aerodynamiku, motocykl má jen minimální sklony k vlnění ve vysokých rychlostech.

topcase_plast_rack

 

 Již z výroby mají R 1200 GS / R 1250 GS držák topcase. Je kombinovaný s madly pro spolujezdce a jsou k dispozici dvě provedení. Standartní verze GS má obvykle držák plastový. Vypadá takto a je přizpůsobený pro plastový topcase Vario. Jeho nevýhodou je menší tuhost a nemožnost namontovat originální hliníkový topcase.

 

 

drzak-topcase-r1200gs-r1250gs

 
Vysokou tuhost má ocelový držák, který má standartně ve výbavě verze Adventure. Vypadá takto a přímo na něj namontujete originální hliníkový topcase. Není nutná žádná plotna, BMW používá poměrně jednoduchý, ale velice pevný systém upevnění. Výhodou je i možnost nastavení vložek kufru na klíč od zapalování.

 

 

mceclip13

Hliníkové kufry patří mezi cestovateli mezi nejoblíbenější. Hlavními výhodami je jejich robustnost a v případě pádu i relativně snadná opravitelnost. Zatím co plastové kufry obvykle po několika pádech nevyhnutelně praskají, hliníkové jsou po této stránce praktičtější. I když na první pohled může jejich poškození vypadat hrozivě, obvykle stačí použít nářadí, kameny ležící u cesty a promáčkliny vyklepat tak, aby alespoň přibližně připomínaly původní tvar. Co se týče pevnosti, ideální jsou celosvařované, ale i nýtované obvykle vydrží všechny bežné pády.

 

kufry_komplet

 

 

 

 Nejběžnější kombinací je topcase nahoře, plus dva postranní kufry (sidecase). Při volbě kufrů berte v potaz nejen jejich objem, ale i způsob jejich upevnění na motocykl a držáky. Liší se rychlostí a jednoduchostí, záleží na tom jak často plánujete kufry sundávat. Důležitý je materiál kufrů, pokud plánujete jezdit mimo asfalt, volte hliníkové, jsou odolné, neprasknou a daji se vyklepat. 

 

 

 

typy_kufru_1Konstrukce hliníkových kufrů bývá dvojí, systém s víkem s těsněním po obvodu, který má výhodu vstupního bez zůžení, nebo bývá horní víko s přesahem a zůžením vstupního otvoru. Nevýhodou první varianty je nižší tuhost kufru a riziko vniknutí vody při špatně dosednutém víku, nevýhodou té druhé pak přesahy, které mohou zavazet při plnění kufru. Na horní fotografii je kufr BMW, zástupce první varianty. Podobnou konstrukci mají i kufry Quro nebo Touratech. Kufry s tenkým lemem. Na spodní je pak kufr SW Motech s širokým lemem. Podobně vypadají i kufry Givi.

Kufry s lemem širokým

 

mceclip11

Držáky kufrů

Kufry musí být k motocyklu připevněny kvalitními držáky. Za nejlepší považuji ty vyrobené z trubek kruhového průřezu o průměru 18mm a bez jakýchkoliv rychlospojek. Takové jsou dostatečně tuhé aby odolaly většině pádů. A jako propojovací článek doporučujeme použít klasické puky, velice pevné a odolné řešení. Menší nevýhodou je mírné zmenšení vnitřního prostoru kufrů, jsou v nich umístěny matice kterými se spojení s držáky uvolní.

 

 
kriega-gsa-combo54_1

 Brašny a vaky

Měkké zavazadlové prostory, tedy tašky jsou lehké, pokud nejsou naplno využity i menší než kufry. Obsah jejich útrob není tak náchylný k poškozeni na hrbatých cestách tak jako volně ten ložený v pevných kufrech. Nevěřili by jste jak bude vypadat paštika v alobalovém obalu a par rajčat po 2km hrbolaté polní cesty.  V tomto ohledu jsou tašky vůči nákladu mnohem přívětivější. Naopak řešením pro kufry může být systém krabiček a vnitřních tašek do kufrů. Ty zajistí menší pohyb obsahu a zabrání promíchaní tekutin z oblečením či elektronikou.

Zvolit raději brašny nebo kufry? Na tuto otázku není jednoznačná odpověď, proto jsme se pokusili sepsat základní rozdíly, výhody i nevýhody obou řešení.

Váha brašen je ve srovnání s kufry zanedbatelná, kufr váží okolo 5kg, brašna pár set gramů. Máme tedy 10kg k dobru. Další výhodou pro ovládání motorky je i menší rozměr brašen a schopnost přizpůsobit svou velikost obsahu. Brašny nezavazí, když nejsou plné zásob, další výhodou je že v nich zbytek obsahu nepoletuje když se prostor uvolní. 

 

Zvlášť pro slabší stroje se pak hodí nižší aerodynamický odpor, nejen kvůli výkonu motoru, ale i větší stabilitě ve vyšších rychlostech. Lehčí motorky a ty s méně tuhým rámem se dokáží nekontrolovaně rozkmitat už v rychlostech okolo 100km/h. Brašny tento nepříjemný efekt velice účinně potlačují. Potěší i nižší spotřeba paliva. A nevýhody? Těch samozřejmě není málo. Asi tou největší je nižší komfort při balení obsahu do zavazadel, do kufru pohodlně nahážete veškerý obsah, zaklapnete víko a je hotovo. Brašny je potřeba dobře uzavřít aby byla zachována vodotěsnost, bez obsahu se jejich tvar bortí. Další velkou nevýhodou je podstatně nižší odolnost vůči odcizení, rozříznout měkkou stěnu není větší problém, případně ukradnout celou tašku. Cenné věci tedy neustále s sebou. Tašky mají i menší objem, organizace v nich také není nejjednodušší. Při pádu se brašna promáčkne a může tak dojít poměrně lehce k poškození nákladu. Jaký způsob uložení věcí na cestu zvolit tedy závisí na typu motocyklu, terénu i na požadavcích uživatele.

Brašny - vhodné do terénu, pro menší množství věcí, pro slabší a lehčí motorky

- plusy: nízká váha, menší velikost, přizpůsobivost obsahu
- minusy: nízké zabezpečení, manší kapacita, malý komfort balení 

Kufry - ideální na silnici, komfort na cestách (více věcí s sebou, pohodlnější balení), pro silnější motocykly s dobrými jízdními vlastnostmi
- plusy: luxusní balení, přehlednost a organizace nákladu, bezpečnost, ochrana obsahu před poškozením nárazem, velká kapacita
-minusy: vysoká váha, velké a někdy nebezpečné především pro nohy jezdce, horší vlastnosti ve vysokých rychlostech, spotřeba paliva

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.