VÍCE JAK 3600 DOPLŇKŮ A NÁHRADNÍCH DÍLŮ SKLADEM. EXPEDUJEME DENNĚ.

Navigování po šotolinových cestách

Tento článek jsem psal před lety, nyní se situace změnila spolu s příchodem řady Garmin Tread, viz článek Navigace po nezpevněných silnicích a cestách.
 
Navigací na motorku je na trhu spousta, ale podrobné mapy nezpevněných cest neobsahují všechny. A i když ano, donutit navigaci, aby nás cíleně vedla po polních a lesních cestách je mnohdy téměř nemožné. V tomto článku poradíme jak na to, jakou navigaci, jaké mapové podklady a jaké nastavení zvolit.
 
Trend je jasný, navigace, respektive algoritmy výpočtu tras čím dál tím více nezpevněné cesty ignorují. Zatím co BMW Navigator IV po povolení volby nezpevněných silnic na ně zamířil docela často, u verze V už to bylo podstatně méněkrát a Navigator VI už je téměř ignoruje. Částečně pomůže zakoupení Garmin Cyklo Mapa, Evropa, microSD, ale i v případě že v nastavení zvolíte tyto mapy, mimo asfalt se podíváte jen vyjímečně.

 O mnoho lépe na tom není ani řada Garmin Zumo, která se chová téměř identicky. Je to logické, BMW Navigator vyrábí taktéž Garmin, software i algoritmus výpočtu je tak velmi podobný.

 Jiná je situace na poli turistických (offroad navigací). Na motorku jsou vhodné modely řad Oregon, Montana nebo GPSMAP. Montana už je poměrně letitá, software docela zastaralý, ale perfektně provedený je držák na motorku s napájením a možností uzamčení přístroje v něm. Stejný držák používá i model Garmin GPSMAP 276Cx PRO, asi to nejlepší co se dá na offroad navigaci pořídit. 
 Zajímavou volbou je i Garmin GPSMAP 66st PRO offroad navigace, která v tomto provedení obsahuje i routovatelné, turistické mapy Evropy. Nevýhodou je méně masívní dřžák bez nabíjení (do přístroje je nutné zasunout ručně kabel) a nemožnost uzamčení v něm.

Ale teď už pojďme ke konkrétním přístrojům, mapám a nastavení.

Nejlepší volbou co se týče instalace na motorku, velikosti LCD a komfortu ovládání je Garmin GPSMAP 276Cx PRO. Velký 5 palcový displej, ovládání tlačítky, rozsáhlé možnosti nastavení dělají z této navigace ideální stroj. Nevýhodou je velký a těžký přístroj, vyžadující masívní hrazdu. Na řídítka nevhodná. V základu bohužel dostanete jen neroutovatelné (umožňují prohlížení, ale neumí vypočítat trasu) rekreační mapy Evropy, ale stejně jako u jiných navigací Garmin není problém mapy dohrát. Jednou z variant je instalace OpenStreet map (více zde Garmin - instalace map), druhou pak zakoupení map přímo od Garminu.  

 

 

Absolutní jedničkou je, alespoň co se týče preferování nezpěvněných cest mapa TopoActive Europe v4. Zatím je k dispozici pouze v elektronické podobě a zakoupit ji můžete zde. Tato mapa, po navolení příslušného režimu cíleně vede mimo asfaltové silnice, ty používá jen když jsou nezbytně nutné.
 Druhou variantou je Cycle Map Europe k dostání i na SD kartě Garmin Cyklo Mapa, Evropa, microSD. Výsledky jsou taky dobré, ale přece jen má o něco větší sklon mířit na asfalt.

 

 Mimo tyto mapy potřebujete i některý z přístrojů GPSMAP, které umožňují, na rozdíl od Garmin Zumo nebo BMW Navigator zvolit způsob výpočtu trasy dle dopravního prostředku. Nejlepší výsledky dává kombinace mapy TopoActive Europe v4 a režimu Offroad/ATV Čtyřkolka, nebo pak Cyklo Mapa a režim Horské kolo. Překvapivě dobré jsou výsledky i u nás v čechách, zvláště první kombinace najde pěkné polní cesty a vyhýbá se zákazům vjezdu.

 Tyto mapy lze použít i v řadě navigací Garmin Zumo nebo BMW Navigator, ale poslouží jen jako kvalitní podklad jako turistická mapa, lgoritmus navigace však preferuje silnice bez ohledu na nastavení. Lepší výsledky dávají starší verze navigací.

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.