BMW R1250GS LC 2018
Evoluce BMW GS s vodou chlazeným boxerem: Od R1200GS LC k R1250GS ShiftCam
Jako majitel již čtvrté generace vodou chlazeného "velkého GS" (postupně modely z let 2013, 2015, 2017 a 2018) jsem sledoval, jak BMW postupně vychytávalo mouchy, až se řada dospěla téměř k dokonalosti. Tento článek shrnuje nejdůležitější rozdíly a vylepšení napříč jednotlivými verzemi boxerů.
Historie vývoje R1200GS LC
R1200GS LC (2013): První verze trpěly spoustou dětských nemocí. Spojka často špatně vypínala, zařazení jedničky bylo problematické a měla sklon se zavzdušňovat. Lehký setrvačník spolu s ostře nastaveným průběhem palivových map činil pomalou jízdu nepříjemnou a výkon se špatně dávkoval. Řazení některých stupňů (zejména 2–3) při vyšších otáčkách nebylo jednoduché a motor byl po mechanické stránce poměrně hlučný.
R1200GS (2014): Modely dostaly větší setrvačník (převzatý z verze Adventure), čímž motor získal klidnější chod. Bylo také vyztuženo středové uložení řídítek, které se u prvního ročníku často ohýbalo. Vylepšena byla spojka a výrobce přidal systém řazení bez spojky **Quickshift**, který ve vyšších otáčkách umožnil rychlé a čisté zařazení rychlosti.
R1200GS (2017 facelift): Do převodovky byl přidán tlumicí element, díky čemuž je řazení měkčí, tišší a v kombinaci s Quickshiftem perfektní. Motor i převodovka sice ztichly, ale typické cvrlikání a cvakání motoru zůstalo; motor byl stále výrazně hlučnější než starší, vzduchem chlazené modely.
R1250GS: Hlavní rozdíl je v motoru
Na první pohled nejsou rozdíly oproti předchozí generaci 2017 zřejmé, motor se však změnil zásadně. Nový systém **variabilního časování ventilů (ShiftCam)** zvýšil výkon i krouticí moment, motor je jemnější, s vyrovnanější křivkou průběhu. Pro běžného uživatele, který nesedí na motorce denně, to však nebude nijak zásadní rozdíl.
Pro mě je nejpodstatnější změnou krásný **mechanický projev motoru**, sytý a čistý zvuk. U boxeru je kultivovanost chodu motoru důležitější než u řadových nebo V motorů, protože válce po stranách jsou za jízdy slyšet víc. Koncovka výfuku splňuje normu EURO 5, ale není nijak výrazně utlumená oproti starším modelům.

Změny na rámu a brzdách
Model R1250GS má výrazně změněný tvar **svodů výfuku**, které nezasahují tolik dopředu a jsou tak méně náchylné k poškození. S tím souvisí i změna některých doplňků – jiné jsou kryty motoru a jiné jsou i spodní padací rámy. Horní padací rámy jsou ale stejné s modely po faceliftu od roku 2017.
Výrobce použil jiné **brzdové třmeny (Hayes)** pro přední brzdu, proto jsou jiné i brzdové destičky. Kotouče zůstaly stejné, od italského Bremba. Změnily se také ventilky kol a čidla tlaku vzduchu v pneumatikách.
Digitální TFT displej
R1250GS je pro mě první GS bez klasických kruhových přístrojů. I když jsem nebyl vůbec rád, že výrobce dodává pouze digitální verzi, po pár tisících kilometrech s tímto **TFT tabletem** jsem docela spokojen. LCD je velice dobře čitelné, důležité údaje jsou velké a najednou lze zobrazit rychlost, čas a teplotu okolí.
Nahoře pak lze mít volitelně průměrnou spotřebu, dojezd nebo stav paliva, ale vždy jen jednu hodnotu. Vcelku použitelná je i možnost zobrazení základních pokynů z navigační aplikace od BMW v mobilu. Co se moc nepovedlo, je nulování denních počítadel a průměrné spotřeby, které je dostupné až hluboko v menu.

