Navigace po nezpevněných silnicích a cestách
Garmin Tread: Navigace pro off-road
Garmin vyrábí množství navigačních přístrojů pro motocykly, primárně zaměřených na zpevněné komunikace (silnice). Pro off-road v minulosti nabízel jen řadu **Montana** nebo **GPSMap**, které jsou určené spíše pro turistiku. Routování (výpočet trasy) funguje dobře jen u řady GPSmap, která má ale velmi malý displej, na motorku nevhodný. Montana generuje trasy pro motocykly v podstatě jen po zpevněných silnicích a neinformuje o aktuálním stavu dopravy ani uzavírkách.
Ve většině západní a střední Evropy je jízda mimo zpevněné silnice problematická. Vyasfaltováno je téměř vše, co je opravdu potřeba, zbývají tak většinou jen účelové komunikace, často s omezeným vjezdem nebo slepé. Jak najít ty, které jsou vhodné i pro motorky?
Etika jízdy v terénu
Jedna varianta je zkoušení a testování, otáčení a vracení se. Důležité je respektovat zákazy vjezdu a nevjíždět na cesty, které vedou mezi chatovými osadami nebo místy s velkou rekreací.
Druhá možnost je získat už vyzkoušenou trasu od někoho, kdo ji projel. Variantu, kdy někdo nasdílí trasu tisícům lidí na internetu, považuji za naprosto nepřijatelnou. Na stejné místo přijedou stovky lidí, někteří z nich se neumí chovat ohleduplně, což vede k oprávněnému rozhořčení místních obyvatel.
Chci si jízdu v terénu užít, ale neobtěžovat při tom ostatní. Volím tedy oblasti méně obydlené (což je v ČR problém, ale jde to). K lidem (i zvířatům) se chovám slušně – zpomalím, zastavím, případně vypnu motor, abych neplašil koně ani psy. Odsuzuji nezřízené řádění po CHKO, stráních a stezkách určených jen pro pěší.
Garmin Tread a Adventure Routing
O to větší bylo moje překvapení, když jsem vyzkoušel novou řadu **Garmin Tread**. U nich máte možnost si zvolit vozidlo a povolit, případně zakázat **dálnice, hlavní silnice a nezpevněné komunikace**.
Dále si pak můžete nastavit způsob výpočtu trasy (**Adventure routing**), kde jsou 4 možnosti, **od preferování asfaltových cest, až po maximální procento cest nezpevněných**. Výsledek je překvapivě dobrý, trasa vede kombinací asfaltových a polních cest, v drtivé většině případů bez zákazu vjezdu. Obecně je potřeba cesty hledat dále od velkých měst – například mezi Brnem a Jihlavou Vás Tread vede krásnými polními cestami, kroutícími se mezi loukami a lesy.

Navigaci lze používat i na silnici – pokud zakážete nezpevněné komunikace, vede Vás po asfaltu, dle intenzity Adventure routing po okreskách až po dálnice. Nechybí ani aktuální informace o uzavírkách a zácpách. Jedná se tak v podstatě o ideální navigaci pro ty, co rádi off-road.
Nainstalované jsou **mapy celé Evropy, severní Afriky a Blízkého východu** a stáhnout lze bezplatně i USA a další regiony!

Výkon a varianty Tread
Ve srovnání se staršími navigacemi řady Zumo (3xx, 5xx, BMW Navigator) je vykreslování mapy rychlejší, rychlejší je i výpočet trasy. Ovšem pokud zvolíte preferování polních cest, výpočet se drasticky zpomalí. Najít vhodnou cestu není vůbec jednoduché, je tak vhodné generovat trasu o délce do 50 km, delší trvají dlouho a dlouho trvá i přepočet v okamžiku, kdy se odchýlíte z trasy. Pak je často nutné zastavit a nechat navigaci minutu, dvě trasu přepočítat.
Toto platí pro základní verzi **Tread Base Edition**. Ten je v podstatě kopií Zumo XT s odlišně nastaveným systémem (pro off-road) a možností **skupinové jízdy** (na displeji vidíte další spárované jezdce, kteří mají Tread).
Úplně jiný je pak **Garmin Tread – Overland Edition**. Jde v podstatě o **tablet s operačním systémem Android 10**, kde běží software Garminu jako aplikace. Vše je násobně rychlejší. Na tabletu můžete spustit i většinu aplikací určených pro Android (i neoficiálně, ručně z apk souborů). Otestoval jsem aplikace jako Mapy.cz, OsmAnd, vše funguje bez problémů.
Tread Overland je mnohem větší, má **8" displej**, který je úžasně přehledný, ale pochopitelně výrazně narostla velikost a váha – na některých motorkách tak může vypadat komicky. Oproti Tread Base je jiný i držák a systém fixace, je mnohem robustnější. Standardně je dodáván kabel s napájením s koncovkou do zásuvky zapalovače, na motorce je tak potřeba mít buď tuto zásuvku, nebo ji odstranit a zapojit kabely přímo.
