VÍCE JAK 3600 DOPLŇKŮ A NÁHRADNÍCH DÍLŮ SKLADEM. EXPEDUJEME DENNĚ.

Historie BMW GS

Počátek legendy: R 80 G/S (1980–1987)

Každý příběh má svůj začátek. V případě GS to všechno začalo v roce 1980, kdy BMW Motorrad představil v jižní Francii první velký dvousportovní motocykl na světě **R 80 G/S**.

Prototyp BMW GS 80 (1978–1980): Cesta k prvnímu enduru má kořeny v terénních závodech. Inženýři BMW vyvinuli prototyp schopný silniční registrace bez oficiální objednávky. Tento prototyp zaujal zajímavými jízdními vlastnostmi (účastnil se i Šestidenní soutěže). Vedení BMW dalo projektu zelenou a za necelých 21 měsíců byl výsledek představen veřejnosti.

Nová třída vozidel – R 80 G/S: Všestranný terénní a zároveň cestovní motocykl. Syntéza jízdy v terénu a na silnici (Gelande / Strasse). S ním se zrodil segment velkých dual-sport motocyklů. Technickým vrcholem je jednostranné kyvné rameno – zadní odpružení označované jako **Monolever**.

R80

Druhá generace: R 80 GS, R 100 GS (1987–1996)

R100GS

Větší výkon je u nového top modelu **R 100 GS** na prvním místě. Zcela přepracovaný model GS byl nejvýkonnějším a nejrychlejším endurem na trhu. Na zadním kole se objevuje **BMW Paralever**, jednostranné zadní kyvné rameno s torzní výztuhou, které zajišťuje odlehčenou ovladatelnost v terénu a zaručuje jízdní komfort na zpevněných cestách.

Na konci doby výroby vznikly modely R 100 GS PD Classic s hranatým světlometem a větší kapotáží a vylepšená, klasická R 80 GS Basic.

Čtyřventilové motory: R 1100 GS a R 1150 GS (1994–2003)

V roce 1994 se na trhu objevil model **R 1100 GS**, první enduro se čtyřventilovým motorem. Zaujme lehkými jízdními vlastnostmi v terénu v kombinaci s vynikajícími cestovními vlastnostmi na silnici.

Nástupnický model **R 1150 GS** pokračuje v psaní úspěšného příběhu, stejně jako **R 1150 GS Adventure** (2002), který byl přizpůsoben požadavkům cestovatelů na dlouhé vzdálenosti. Nevýhodou řady R1100GS a R1150GS byla vysoká hmotnost.

R1100GS

Jednoválcový GS: BMW F 650 GS (2000–2007)

Po úspěchu modelů "Funduro" F 650 a F 650 ST představila BMW Motorrad přepracované verze jednoválcových strojů. S modely **F 650 GS** a **F 650 GS Dakar** si mohou i začátečníci vychutnat ten typický pocit endura. Díky vodou chlazenému jednoválcovému agregátu je ideálním motocyklem pro každodenní život. Model F650GS se stal vítězem na Dakaru v letech 1999 a 2000.

BMW R 1200 GS oilhead (2004–2012)

V roce 2004 BMW Motorrad uvádí na trh model **R 1200 GS**. Motocykl má nyní větší objem, výkon a točivý moment, a zároveň váží o 30 kg méně, což vede k dynamičtějšímu chování v každém terénu. V roce 2005 následoval model **R 1200 GS Adventure** pro světoběžníky.

Model byl neustále zdokonalován, a díky systému **ESA** (Electronic Suspension Adjustment), který je k dispozici od roku 2008, může jezdec během jízdy nastavovat podvozek a odpružení podle podmínek na silnici.

R1200GS

F 800 GS: Řadový dvouválec (2008–2013)

F800GS

Nástupci jednoválcových F 650 GS jsou modely **F 800 GS** a nová F 650 GS. V roce 2008 BMW Motorrad představila zcela přepracované modely Enduro s kapalinou chlazeným **řadovým motorem Rotax** a řetězovým pohonem zadního kola.

Tyto modely, vhodné na dlouhé vzdálenosti a s vynikající ovladatelností, od počátku zaujímaly přední místa ve statistikách registrací ve střední třídě.

R 1200 GS a R 1250 GS: Boxer s vodním chlazením (2013–2021)

Zcela přepracovaný protilehlý dvouválcový motor předznamenává novou éru modelu **R 1200 GS**. Konstruktéři BMW Motorrad do úspěšného modelu poprvé namontovali **vodou chlazený motor**.

Kromě toho má motocykl vyšší výkon a ještě lepší jízdní vlastnosti vyplývající ze zvýšené jízdní stability a přesnosti jízdy díky poloaktivnímu odpružení **Dynamic ESA**. Jezdec si může vybrat z pěti různých jízdních režimů.

Úspěšná řada pokračuje s modelem **R 1250 GS** (od 2018), který přináší technologii **ShiftCam** pro variabilní časování ventilů.

R1250GS
Vytvořil Shoptet | Design Shoptak.cz.